Lajk za temu.
I ne vidim šta fali da bude u ovoj rubrici.
Inače, ako ovo deljenje devetkom s ostatkom [inlmath]2[/inlmath] ili [inlmath]6[/inlmath] deluje malo zbunjujuće, to praktično znači sledeće: razlika između prestupnih sekularnih godina je ili [inlmath]400[/inlmath] ili [inlmath]500[/inlmath] godina, pri čemu se te dve razlike naizmenično smenjuju. To znači da će prestupne sekularne godine biti:
[dispmath]2000\;\overset{\left(400\right)}{-\!\!\!\!-\!\!\!\!-\!\!\!\!-}\;2400\;\overset{\left(500\right)}{-\!\!\!\!-\!\!\!\!-\!\!\!\!-}\;2900\;\overset{\left(400\right)}{-\!\!\!\!-\!\!\!\!-\!\!\!\!-}\;3300\;\overset{\left(500\right)}{-\!\!\!\!-\!\!\!\!-\!\!\!\!-}\;3800\;\overset{\left(400\right)}{-\!\!\!\!-\!\!\!\!-\!\!\!\!-}\;4200\;\overset{\left(500\right)}{-\!\!\!\!-\!\!\!\!-\!\!\!\!-}\;4700\;\overset{\left(400\right)}{-\!\!\!\!-\!\!\!\!-\!\!\!\!-}\;5100[/dispmath]
Ako dopustite, izneo bih još neke zanimljive detalje na ovu (bar meni) vrlo interesantnu temu.
Zašto baš ostaci [inlmath]2[/inlmath] i [inlmath]6[/inlmath]? U prvobitnoj verziji reformisanog kalendara, koju je predložio Maksim Trpković, osnovna ideja je bila ista – da na [inlmath]9[/inlmath] sekularnih godina dve budu prestupne. Međutim, prema Trpkovićevoj ideji, trebalo je da budu prestupne one sekularne godine čiji vekovi pri deljenju sa [inlmath]9[/inlmath] daju ostatak [inlmath]0[/inlmath] ili [inlmath]4[/inlmath]. To bi značilo da po tom reformisanom kalendaru 2000. godina neće biti prestupna, tako da će se već 2000. godine pojaviti odstupanje od jednog dana u odnosu na gregorijanski kalendar, po kojem će ta godina biti prestupna. Milankovićeva ideja je bila da ovo odstupanje između ova dva kalendara pomeri što je moguće dalje u budućnost. Zbog toga je, pošavši od Trpkovićeve ideje kao osnove, uveo to pravilo da se, umesto ostataka [inlmath]0[/inlmath] i [inlmath]4[/inlmath], posmatraju ostaci [inlmath]2[/inlmath] i [inlmath]6[/inlmath] i time postigao da će se prvo odstupanje između reformisanog julijanskog kalendara (kako još nazivaju Milankovićev kalendar) i gregorijanskog kalendara desiti tek 2800. godine:
[dispmath]\begin{array}{|c|c|c|c|c|c|c|c|c|c|c|c|}\hline
{\begin{matrix} \text{Milankovićev}\\ \text{kalendar} \end{matrix}} & {\color{red}2000} & 2100 & 2200 & 2300 & {\color{red}2400} & 2500 & 2600 & 2700 & 2800 & {\color{red}2900} & 3000\\ \hline
{\begin{matrix} \text{gregorijanski}\\ \text{kalendar} \end{matrix}} & {\color{red}2000} & 2100 & 2200 & 2300 & {\color{red}2400} & 2500 & 2600 & 2700 & {\color{red}2800} & 2900 & 3000\\ \hline
\end{array}[/dispmath]
(Crveno su obeležene prestupne sekularne godine.)
Dakle, od 2800. godine razmimoilaženje će biti jedan dan, da bi ta dva kalendara opet došla u sinhronizaciju 100 godina kasnije – 2900. godine. Sledeće razmimoilaženje koje će se desiti biće 3200. godine itd.
Inače, pravoslavne crkve koje su odbacile julijanski kalendar nisu prešle na gregorijanski (usled sukoba s katoličkom crkvom koja je prihvatila taj kalendar), već su prihvatile upravo ovaj reformisani julijanski, tj. Milankovićev kalendar. Dakle, nijedna pravoslavna crkva nije prešla na gregorijanski kalendar, već su ili ostale na starom, julijanskom kalendaru, ili su prihvatile taj reformisani julijanski, iliti Milankovićev kalendar.
Ironija je ta, da je upravo Srpska pravoslavna crkva na Svepravoslavnom kongresu u Carigradu 1923. godine bila predlagač Milankovićevog kalendara (Milanković je bio u delegaciji SPC-a), koji su mnoge pravoslavne crkve na tom kongresu i prihvatile, dok sama Srpska pravoslavna crkva sve do dana današnjeg nije prihvatila taj kalendar koji je sama bila predložila.