Acim je napisao:Broj đaka upisanih u jednu školu [inlmath]2015.[/inlmath] godine se uvećao za [inlmath]28\%[/inlmath] u odnosu na [inlmath]2014.[/inlmath] godinu, a [inlmath]2016.[/inlmath] godine broj upisanih đaka se smanjio za [inlmath]15\%[/inlmath] u odnosu na [inlmath]2015.[/inlmath] godinu.
Acim je napisao:Kako je [inlmath]2016.[/inlmath] upisano [inlmath]544[/inlmath] đaka i kako je br upisanih đaka u godini [inlmath]2015.[/inlmath] veći za [inlmath]15\%[/inlmath] onda je [inlmath]y=\frac{115}{100}\cdot544=625.6[/inlmath].
Dalje prema tekstu zadatka, u godini [inlmath]2014.[/inlmath] br đaka je za [inlmath]28\%[/inlmath] manji nego u godini [inlmath]2015[/inlmath],
To što je [inlmath]2016.[/inlmath] godine bilo za [inlmath]15\%[/inlmath] manje đaka neko [inlmath]2015.[/inlmath] godine, ne znači da je [inlmath]2015.[/inlmath] godine bilo za [inlmath]15\%[/inlmath] više đaka nego [inlmath]2016.[/inlmath] godine!
Isto tako – to što je [inlmath]2015.[/inlmath] godine bilo za [inlmath]28\%[/inlmath] više đaka nego [inlmath]2014.[/inlmath] godine, ne znači da je [inlmath]2014.[/inlmath] godine bilo za [inlmath]28\%[/inlmath] manje đaka nego [inlmath]2015.[/inlmath] godine!
Posmatrajmo jedan očigledan primer. Broj [inlmath]2[/inlmath] je za [inlmath]100\%[/inlmath] veći od broja [inlmath]1[/inlmath]. Međutim, da li je broj [inlmath]1[/inlmath] za [inlmath]100\%[/inlmath] manji od broja [inlmath]2[/inlmath]? Pa, nije, manji je za [inlmath]50\%[/inlmath], zar ne?
Uopšte, ako je broj [inlmath]a[/inlmath] za [inlmath]p\%[/inlmath] veći od broja [inlmath]b[/inlmath], to ne znači da je broj [inlmath]b[/inlmath] za isti taj procenat, [inlmath]p\%[/inlmath], manji od broja [inlmath]a[/inlmath]. Evo računski:
[dispmath]a=\left(1+\frac{p}{100}\right)b\\
b=\frac{a}{1+\frac{p}{100}}\\
b=\frac{100a}{100+p}\\
b=\frac{100+p-p}{100+p}a\\
b=\left(1-\frac{p}{100+p}\right)a\\
b=\left(1-\frac{\frac{100p}{100+p}}{100}\right)a[/dispmath] što znači da, ako je broj [inlmath]a[/inlmath] za [inlmath]p\%[/inlmath] veći od broja [inlmath]b[/inlmath], sledi da je broj [inlmath]b[/inlmath] za [inlmath]\frac{100p}{100+p}[/inlmath] procenata manji od broja [inlmath]a[/inlmath].
(Gornji primer s jedinicom i dvojkom dobili bismo uvrštavanjem [inlmath]a=2[/inlmath], [inlmath]b=1[/inlmath] i [inlmath]p=100[/inlmath], čime se na osnovu ove formule dobije da je jedinica manja od dvojke za [inlmath]50\%[/inlmath].)